23948sdkhjf

Nye tiltag fik kunder til at tro, at direktøren var tosset

JN Spedition kan mærke, at kunderne i højere grad efterspørger og er mere villige til at betale for de grønnere løsninger. Sådan var det langt fra for 10 år siden

Speditionsvirksomheden JN Spedition byggede afdelingen i Køge i 2010 og udvidede den i 2020. 

I byggeriet er der indtænkt grønne løsninger i alle dele. 

I alt er der indbygget 36 grønne tiltag i bygningen, og det er lige fra placeringen af vinduerne, solcellerne på taget, brugen af CO2 til køl og genbrugen af overskudskulden fra kølelageret. 

Næste skridt er batterier, så virksomheden selv kan lagre overskudsenergien fra solcellerne. 

Virksomheden vurderer, at den med batteripakken har brugt 25 mio. kr. på de grønne løsninger i Køge siden 2010. 

For selv inden klimaet kom på dagsordenen, var JN Spedition meget opmærksom på at indføre de klimavenlige løsninger. 

Dengang blev der ikke givet meget for det fra omverdenen, men i dag er det noget, kunderne vælger dem til på. 

Det fortæller direktør for Køge-afdelingen i JN Spedition Kenneth Bell. Speditørvirksomheden har hovedkontor i Herning, og her sidder Per Thastrup Smith og Henrik Jagd Nielsen i spidsen. 

JN Spedition arbejder primært med køle- og frysetransport, og leverer bl.a. for Lagkagehuset og en stor belgisk kageproducent. Men også f.eks. kød, fisk og is står virksomheden for at transportere for sine kunder.

Tænkte, at han var tosset

- I starten, da jeg kom ud til kunderne og fortalte om alle de grønne tiltag, kiggede de på mig som om jeg var tosset. Men nu er de begyndt godt at kunne se nogle ideer i det. Nu er spørgsmålet nærmere, hvad det kommer til at betyde for prisen. Men i og med, at vi har gjort det rigtigt første gang, har det ikke betydning for prisen, siger han, da Transportmagasinet er på besøg i virksomheden i Køge. 

- Kunderne kan bruge det i deres bæredygtighedstiltag, og nu synes de, at det er en god idé. Vi kan mærke, at kunderne virkelig begynder at efterspørge det. Så den er vendt nu, siger direktøren. 

Derfor oplever speditøren nu også i høj grad, at kunderne bliver hos dem grundet deres grønne tiltag og digitale løsninger: 

- Der er næsten aldrig nogle kunder, som flytter, for de kan ikke få de tiltag andre steder. De er også begyndt at tænke CO2- og klimaregnskab. 

Højere priser

JN Spedition leaser sine trailere og bruger kun selvstændige, danske vognmænd.

Direktøren påpeger, at ellastbilerne endnu er så dyre, at det ikke er tidspunktet at bruge dem, hvis det skal være en rentabel forretning. 

Samtidig kan de ikke bruges på de lange ture, som de også har, og brint er endnu ikke langt nok i udviklingen til at gøre brug af. 

Virksomhedens grønne løsninger på bygningen og i lageret betyder, at de er lidt dyrere end de fleste andre på markedet. Derfor forsøger de at vinde kunderne på andre parametre: 

- Selvfølgelig er vi lidt handicappet ved, at vi har lidt højere omkostninger og priser end mange af konkurrenterne. Men hvis du laver dit arbejde ordentligt og sørger for at optimere på alle parametre, kan du godt være med, idet de grønne tiltag nu begynder at betaler sig tilbage, siger han.

Direktøren påpeger, at det også handler om at finde de rette kunder, som er villige til at betale lidt mere: 

- Man skal finde de kunder, som gerne vil tage et socialt ansvar, og som ikke vil prisdumpe tingene, men derimod sikre sig, at chaufførerne har ordentlige forhold, de overholder lovene og det gøres mere bæredygtigt. Så kan du godt være med, for de ved godt, at det koster lidt ekstra.

De er desuden også meget bevidste om ikke at køre tomme kilometer, og derfor kører de også kun med varer i de korridorer, hvor de allerede opererer.

"Nogle skal tage ansvar"

Til spørgsmålet om, hvorfor de netop går så meget op i bæredygtige løsninger og ifølge dem selv strækker sig længere end konkurrenterne, fortæller Kenneth Bell følgende: 

- Der er nogle, som skal tage ansvar for det. Vi arbejder i en meget konservativ branche. Mange laver absolut minimumløsninger, som det kræver for at få de forskellige godkendelser. Men de går ikke ind og siger, at nu skalerer vi op. F.eks. er der nogle, som ellers har mulighed for at skalere op, som laver 200 kvm. solceller. Det er nok til at få platingodkendelsen på det. Det er virksomheder, der er noget større end JN Spedition, og vi har altså 2.000 kvm, siger han og fortsætter: 

- Derfor synes vi, at der er nogle, som er nødt til at gøre noget, ellers går det helt op i hat og briller.

Retningen er sat af tidligere direktør

Ove Søltoft er bestyrelsesformand i virksomheden. 

Inden han blev det, var han adm. direktør i JN Spedition i 44 år. 

Derfor bærer virksomheden også stadig meget præg af ham. F.eks. har han stadig stor indflydelse på indretningen, hvor døre og andet skal have en bestemt grøn farve. 

Der hænger fotos på stort set alle vægge, som har en betydning for ham og som er lavet af hans datter, der har en fotovirksomhed.  

Men fordi han allerede har sat den grønne retning og brænder for det, fortæller Kenneth Bell også, at det er nemmere at få hans beslutninger igennem.

- Jeg snakker med Ove næsten hver dag, hvis der er noget. Så tager vi beslutningerne sammen. Det fungerer rigtig fint, for i og med, at vi alle sidder som medejere, arbejder vi kun i firmaets interesse, og derfor har han også nemt ved at bakke op om beslutningerne. F.eks. kigger jeg meget på grønne tiltag, og det går han jo meget op i, så det er nemmere at få mine beslutninger igennem på den måde, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158